Tuesday, May 22, 2012

Kiitän

Olen aina ollut skeptinen kaikenlaisten ´lue tämä kirja ja elämäsi muuttuu´tai 'saavuta unelmasi 27 päivässä' tyyppisten kirjojen suhteen. Ei sillä, ettenkö uskoisi että asiat voivat muuttua radikaalisti ja nopeasti, jos esimerkiksi muuttaa asenteitaan, ajatusmallejaan ja suhtautumistapojaan. Silti kaikenlaiset pikakorjauskirjat ovat aina nostaneet niskakarvat pystyyn. Ehkä pohjimmiltaan sen vuoksi, etten usko minkään kirjan yksinään auttavan. Lukijan on ymmärrettävä, että kirja ei tuo muutosta, vaan muutoksen on tapahduttava lukijassa. Vastuu viimekädessä on lukijan. Taika piilee tahdossa, halussa nähdä ja luoda muutos elämään.
No, minä olen nyt yhden kirjan uhri. Tai enää en sanoisi uhri, vaan onnekas lukija. Kirjoittelin muutama päivä sitten kesän tahdon!-projektistani. Kyseessä on siis toteuttaa unelma, luoda tilaa jollekkin uudelle elämässäni. Projekti on lähtenyt erittäin yskähdellen käyntiin. Olen ehtinyt jo miettiä, miksi hemmetissä kirjoitin sen tänne blogiin. Vaikeampi perua sellaista, minkä on julkisesti ja ruhtinaallisen juhlavasti ilmoittaunut toteuttavansa. Se on aamuisin ensimmäisenä mielessäni kun herään ja illalla taistelen viimeiseen asti, että nukahtaisin jokin muu ajatus mielessäni. 
Olen siis vajonnut tahdottomuuteen. Mutta täältä on ennenkin noustu. Ja niin noustaan nytkin!
Eilen epätoivoisessa mielentilassa eksyin akateemisen kirjan self help- tyyppiselle hyllylle. Ajattelin että nyt tai ei koskaan ja nappasin ensimmäisessä kuvassa esiintyvän kirjan käteeni ja lukaisin takakannen nopeasti. Kirja lupaa unohtumatonta 28 päivän matkaa, jolloin kaikki muuttuu.
Minä aloitin eilen ja jo tänään olen intoa ja tahtoa puhkuen käynyt projektini kimppuun.

Kirjan 'taika' perustuu yksinkertaisesti kiitollisuuteen. Joka päivä muiden pienten tehtävien ohella kirjataan ylös vähintää kymmenen asiaa mistä on kiitollinen ja miksi. 
Hyvä kasvattaa hyvää ja sen voi nähdä tapahtuvan jo hetkessä.
Kerron lisää vielä kirjasta ja siitä, mitä sen avulla saan aikaiseksi, kunhan pääsen kunnolla vauhtiin.
Ilontäyteistä päivää!

2 comments:

  1. Ihana ollut taas lukea uusia päivityksiä. Niitä on odoteltu.
    Lämpöä, rakkautta ja kaikkea hyvää, mitä sitten suunnitteletkin.

    ReplyDelete
  2. K i i t o s IHANASTA kommentista.Hali <3

    ReplyDelete